Ciąża, czyli skąd brać wapń, jeśli nie spożywamy nabiału

#
Ciąża jest okresem kiedy zapotrzebowanie na wapń rośnie. Dzieje się to szczególnie w 3-4 ostatnich miesiącach przed porodem. Właśnie wtedy bardzo aktywnie kształtuje się kościec dziecka. Według norm dla Polski zapotrzebowanie na ten pierwiastek we wspomnianianym okresie oraz podczas laktacji wynosi 1300 mg na dobę. Matka, która nie realizuje zapotrzebowania na wapń z dietą naraża siebie na utratę tego pierwiasta z kości, co osłabia ich funkcjonowanie i zwiększa ryzyko wystąpienia osteoporozy w przyszłości.  Podobnie rozwój kościa u jej potomstwa będzie upośledzony. Oprócz zmniejszenia gęstości mineralnej kości przy niedostatecznej podaży wapnia, kobiety w ciąży w dużo większym stopniu narażone są na działanie metali ciężkich. Dzieje się tak, gdyż kości w swoim składzie zawierają nie tylko wapń, ale też fosfor, magnez, fluor jak i niebezpieczne dla zdrowia ołów czy arsen. A te uwalniane są do krwioobiegu podczas demineralizacji kości. Należy zatem uważnie komponować jadłospis pod kątem zawartości w nim wapnia. Dotyczy to nie tylko kobiet w ciąży, ale też osób nietolerujących produktów mlecznych czy też wegan.Najlepszym źródłem wapnia dla osób, które z jakiegoś powodu nie mogą lub nie chcą spożywiać mleka i jego produktów są zielone warzywa liściaste (wchłanianie na poziomie 49-61%), tofu produkowane z użyciem siarczanu wapnia czy też "mleka" roślinne wzbogacane w wapń (wchłanianie na poziomie 20-32% - podobnie jak wapń z mleka zwierząt). Należy pamiętać, iż produkty wzbogacane w wapń, w szczególności mleka roślinne muszą mieć odpowiednią zawartość tego pierwiastka. Najlepiej wybierać produkty, w których zawartość wapnia zaczyna sie na poziomie 120 mg/100ml. Przed kazdym użyciem takiego produktu należy wstrząsnac opakowaniem - wapń z czasem osadza się na dnie. Dodatkowym źródłem wapnia w diecie ciężarnych są orzechy i nasiona, w szczegolności sezam, migdaly, orzechy laskowe lub orzechy wloskie. Podobnie nasiona roślin strączkowych stanowią dobre źródło tego pierwiastka, jak również suszone owoce - figi w szczególności. <br><br> Nasz styl życia ma ogromny wpływ na gospodarkę wapniem w ustroju. Szczególnie ważna jest suplementacja witaminy D w okresie jesienno - zimowym, ponieważ witamina ta ma ogromny wpływ na wchłanianie tego pierwistka z przewodu pokarmowego. Podobnie działa regularny wysiłek fizyczny - przynajmniej 3 razy w tygodniu po 45 min. Natomiast zbyt duże ilości sodu w diecie powodują zwiększenie wydalania wapnia. Podobnie działa zbyt duża ilość białka w diecie. Nadmiar fluoru również ma negatywny wpływ na gospodarkę wapniem - jest go szczególnie dużo w herbatach czarnej i zielonej. Często przyjmowane przez kobiety ciężarne suplementy żelaza zmniejszają wchłananie wapnia i na odwrót - zatem nie powinny być one przyjmowane w trakcie jednego posiłku. Istotnym jest to , iż w procesie tworzenia kości biorą udział też witamina K, witamina B12, witamina C i fitoestrogeny - dbajmy, aby odpowiednia ich podaż znalazła się w naszej diecie. <br><br> Można rozważyć przyjmowanie suplementów diety z wapniem. Metaanaliza, którą przeprowadził dr Imdada opisuje korzyści płynące z przyjmowania takich suplementów w trakcie ciazy. Okazało się, że u tych osób o 45% spadło ryzyko wystąpienia nadciśnienia ciążowego i o 59% spadło ryzyko stanu przedrzucawkowego. Brzmi nieźle. Jednak przyjmowanie suplementów wapnia może powodować dyskomfort w brzuchu oraz zaparcia, ale jest na to rada. Odpowiednia podaż błonnika, wody i regularna aktywność fizyczna z powodzeniem załagodzi opisane objawy.   Więcej informacji na ten temat można znaleźć w publikacjach dr Romana Polaka.
Powrót do bloga

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontakt

rejestracja telefoniczna

+ 48 698 179 478

napisz wiadomość

jluty.poradnia@gmail.com

kontakt skype

jluty.poradnia

adres poradni

ul. Grottgera 19/3
80-311 Gdańsk - Oliwa

numer konta ING Bank

79 1050 1764 1000 0091 2065 4687

Social Media

Facebook

Masz pytanie? Wyślij poniższy formularz

Wyrażam zgodę Dołączenie dodatkowych informacji, np. wyników badań ogromnie ułatwi udzielenie wyczerpującej porady